Archive for ינואר, 2015

0

בראשית ל: אדם לאדם אובייקט

פרק ל הוא מהפרקים העצובים ביותר בספר בראשית. מערכות היחסים נעשות אינטרסנטיות באופן בוטה, אדם לאדם אובייקט. יעקב שחיכה לרחל שנים אינו יודע כיצד לחיות איתה. חז"ל כבר ביקרו את האכזריות שבה התייחס למצוקתה: "וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל, וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן?!" (ל, ב). לאה רוצה באהבתו של יעקב והילדים […]

0

בראשית כח: שני הסיפורים על יציאת יעקב

רבים יודעים שיש שני סיפורי בריאה שיש ביניהם סתירות, כפילויות והבדלי סגנון. פחות אנשים יודעים שיש שני סיפורים על יציאת יעקב מבית הוריו. אלא שהסיפורים אינם מופיעים בזה אחר זה, כמו סיפורי הבריאה, אלא שזורים זה בזה. הנה הסיפור המפורסם בקיצור: יעקב, האהוב על אמו, גונב את הברכה מעשיו, האהוב על אביו. עשיו מבקש להרוג […]

0

בראשית כה: בכורה אינה סחורה

הסיפור על מכירת הבכורה בפרק כה הוא סיפור ביקורתי כלפי שני הצדדים. מצד אחד, עשיו מוצג כפזיז וכתאוותן, המוכן למכור את מעמדו במשפחה תמורת נזיד עדשים. מצד שני, יעקב מוצג כערמומי, תאוותן לא פחות, המנצל את חולשתו הרגעית של אחיו כדי לסחוט אותו במקום לסייע לו. לפי תפיסה רווחת בימינו, כל צורה של יחסים בין […]

0

בראשית כג: קדוש או לא קדוש?

האם מערת המכפלה היא מקום קדוש? למקומות קדושים במקרא יש שני מאפיינים: התגלות ופולחן. במקום שבחר אלוהים להתגלות לאבות, שם יוקם לימים מקדש – מעשה אבות סימן לבנים. מנקודת מבט היסטורית-ביקורתית אפשר לראות את הדברים בסדר הפוך: במקום שבו הוקם מקדש – נהגו לספר על התגלות אלוהית בעבר הרחוק. לפי השערות מקובלות בחקר המקרא, חלקים […]

0

בראשית כ: אין להם אלוהים

כשאבימלך מלך גרר מגלה שהאישה שחטף לארמונו אינה אחותו של אברהם אלא אשתו, הוא מזדעזע: "מַעֲשִׂים אֲשֶׁר לֹא יֵעָשׂוּ עָשִׂיתָ עִמָּדִי… מָה רָאִיתָ כִּי עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה"?! (כ, ט-י). אברהם עונה שתי תשובות. הראשונה: "כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי" (כ, יא). אנשים שאינם יראי אלוהים, אומר אברהם, […]