Recent Comments
ארכיון חודשי: מרץ 2016
פרשת צו: הצורך להגביל את הקודש
אחד מתפקידי הכוהנים הוא "להבדיל בין הקודש ובין החול ובין הטמא ובין הטהור" (ויקרא י, י). שני הצמדים הללו – קודש וחול, טמא וטהור – ממלאים תפקיד תיאולוגי מרכזי בספר "ויקרא". בספרו "תורת הקדושה" מבאר מורי ברוך שורץ את משמעותם … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, ברוך שורץ, גן סאקר, המקור הכוהני, הר הרצל, טומאה וטהרה, קדושה, קורבנות
סגור לתגובות על פרשת צו: הצורך להגביל את הקודש
פרשת ויקרא: להבטיח את התקבלותו של הקורבן
הפרקים הראשונים של חומש "ויקרא" – פרשת השבוע שלנו ומחצית הפרשה שאחריה – מוקדשים לדיני הקורבנות. הכתובים אינם אומרים הרבה על משמעותם של הקורבנות: הם מסבירים בקצרה את הפונקציה של כל אחד מהם ומתארים בפירוט כיצד יש להקריב כל קורבן. … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, אנתרופולוגיה, המקור הכוהני, מקדש, מרסל מוס, משה הלברטל, מתנה, ספר ויקרא, קורבנות, ריטואל, תפילה
סגור לתגובות על פרשת ויקרא: להבטיח את התקבלותו של הקורבן
פרשת פקודי: כשאלוהים נכנס לביתו
פרשת "פקודי" היא הפרשה האחרונה בספר "שמות". זוהי עובדה מקרית; פרשת השבוע אינה יחידה ספרותית אלא מוסכמה ליטורגית. החלוקה לפרשות נועדה לבאי בית הכנסת ולא לפרשנים, והלימוד המבוסס על סדר הפרשות עשוי להיות פעילות אינטלקטואלית אך הוא בראש ובראשונה טקס … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, המקור הכוהני, כבוד ה', מקדש, משכן, ספר ויקרא, ספר שמות
סגור לתגובות על פרשת פקודי: כשאלוהים נכנס לביתו
פרשת ויקהל: לשכוח את העגל
מה בין המשכן לעגל? מדוע בניית בית לאלוהים וריהוטו בכלי זהב מוצג כתכלית נעלה, ואילו ייצוגו של אלוהים בדמות בעל חיים מוזהב נחשב לחטא חמור? ומתי בדיוק ארע חטא העגל – לפני הציווי על המשכן, אחריו ואולי במהלכו? זהו סדר … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, אפרים חמיאל, ביקורת המקרא, המקור הכוהני, חטא העגל, משכן, רמב"ן, רש"י
סגור לתגובות על פרשת ויקהל: לשכוח את העגל