Archive for אפריל, 2016

0

שירת הים כספוילר

בעומדם משתאים אל מול הנס הגדול שנעשה להם פוצחים משה ובני ישראל בשירה. שירת הים היא תמונת הסיום של סיפור יציאת מצרים ושיאה של קריאת התורה בשביעי של פסח. חוקרי המקרא סבורים כי השירות המקראיות מייצגות על פי רוב את השכבה הקדומה ביותר של הספרות העברית. חיבורם של ספרי הפרוזה המקראיים היה תהליך מורכב והוא […]

0

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה

ההגדה של פסח מיוסדת ברובה על מדרשי חז"ל. המדרש הוא סוגה ספרותית שבה מתפרשים פסוקי המקרא באופן יצירתי – לא בניסיון לשחזר את מובנם המקורי אלא בכוונה למצוא בהם משמעויות נוספות, מתוך אמונה שהטקסט האלוהי נושא בתוכו אין ספור מובנים חדשים. המדרשים שנאספו בהגדה מספרים את סיפור יציאת מצרים בדרכים שונות, ויש בהם גם מבט […]

0

פרשת מצורע: תורת הצרעת

בניגוד לשנה הנוכחית, בשנים שאינן מעוברות נקראת פרשת "מצורע" ביחד עם קודמתה, פרשת "תזריע". הרצף שביניהן מובהק כמו זה שבין הפרשות המגוללות את סיפורי יוסף בחומש בראשית, אם כי הפרשות שלנו זכו לפופולריות פחותה מטעמים מובנים. סוף פרשת "תזריע" עסק בזיהוי נגעי הצרעת על ידי הכהן: "זאת תורת נגע צרעת בגד הצמר או הפשתים או […]

1

פרשת תזריע: במה חטאה היולדת?

האם לידה היא חטא? כך משתמע לכאורה מפרשת "תזריע", הפותחת בדין היולדת: "אישה כי תזריע וילדה זכר, וטמאה שבעת ימים… ובמלאת ימי טהרהּ, לבן או לבת, תביא כבש בן שנתו לעולה, ובן יונה או תור לחטאת אל פתח אוהל מועד אל הכהן, והקריבוֹ לפני ה' וכיפר עליה וטהרה ממקור דמיה" (ויקרא יב, ב-ז). משני רכיבים […]

0

פרשת שמיני: האש המענישה את החורגים מהפרוטוקול

היום השמיני, שפרשת השבועה קרויה על שמו, היה צריך להיות השיא של ספר ויקרא ושל התורה כולה. אך הוא נהפך מיום טוב לאבל ומשמחה ליגון. בתפר שבין החומשים שמות-ויקרא החל אלוהים לשכון במקדש הנייד שנבנה לכבודו, ובפרשת "ויקרא" מסר למשה את דיני הקרבנות. בסוף הפרשה הקודמת, "צו", ניתנו ההוראות לטקס החניכה של המשכן הכולל את […]