0

929 - פרקי תנ"ך

ויקרא א: היכן נפגשים עם אלוהים

בפסוק הראשון של חומש ויקרא אנו קוראים: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר". זהו ההמשך הישיר של הקטע האחרון בחומש שמות, שבו מסופר: "וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן" (שמות מ, לד). מפסוק זה (ומכתובים נוספים) אנו לומדים שאוהל מועד הוא המשכן – המקום שבו ה' שוכן באופן קבוע. המשכן הזה נמצא במרכז המחנה, וכל השבטים מסודרים סביבו.

מה עושה שם משה, שאיננו כוהן ואיננו משרת בקודש? התשובה קשורה בשמו של אוהל מועד: ה' נועד שם עם משה בסדרת פגישות, שבהן הוא מורה לו את המצוות. לפי כתובים אלה, בתקופה המכוננת של עם ישראל ודתו, המקדש ריכז בתוכו גם פעילות פולחנית וגם פעילות נבואית.

לצד התיאור הזה ישנו בתורה תיאור חלופי של אוהל מועד: לפי שמות לג וכתובים נוספים, האוהל אינו נמצא בלב המחנה אלא דווקא מחוץ למחנה, וההיוועדות עם ה' אינה רק נחלתו של משה אלא "כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה" (שמות לג, ז).

לפנינו סתירה, אחת מני רבות, בין מקורות שונים בתורה. המסורת הכוהנית תיארה אחדות בין הפולחן והנבואה. אוהל מועד עמד במרכז המחנה, ובלבו הארון שסימל את נוכחותו הקבועה של ה'. מקורות אחרים, שצמחו כנראה מחוגי הנביאים, סיפרו שהארון כלל לא היה בתוך האוהל. רוב הזמן האוהל היה ריק מנוכחות אלוהית, ורק לעתים הוא הופיע בענן על הפתח כדי להיוועד עם מבקשיו. ומה באשר למקדש? מקורות אלה כלל לא סיפרו על קיומו של מקדש בתקופת המדבר.

על שתי התפיסות הללו למדתי ממאמרו של פרופ' מנחם הרן ז"ל, "מהותו של האוהל-מועד", שנדפס בקובץ מאמריו "מקרא ועולמו". זהו שילוב בין שני תחומים שפרופ' הרן העמיק לחקור, בין שלל התחומים בחקר המקרא שהוא עסק בהם: האחד הוא חיבורה של התורה ממקורות שונים, המתארים בדרכים שונות את תולדות עם ישראל ואת אמונת ישראל; והאחר הוא תולדותיה של הדת המקראית, פרטיה המעשיים וההשקפות הרעיוניות הטמונות בה. פרופ' הרן, חתן פרס ישראל לחקר המקרא, נפטר בשיבה טובה בשבוע שעבר. יהיו הדברים הללו לעילוי נשמתו.

*

פורסם באתר 929

Facebook Comments

Leave a Reply

%d בלוגרים אהבו את זה: