מלכים א ו: דיווח אדריכלי או שיר אהבה

השאלה איך לקרוא את פרק ו אינה רק שאלה של תוכן אלא שאלה של מנגינה. אפשר לקרוא את הפרק כדיווח מקצועי של אדריכלים, המפרט מידות וחומרי בנייה. אפשר לחלופין לקרוא אותו כשיר אהבה מלא התפעלות. דמיינו אדם שנכנס כעת לביתו החדש והוא עומד ומשתאה: הנה כאן חדר האמבטיה, והווילון הצבעוני, ובחדר הילדים המיטה פונה אל החלון, והמראה הבוהקת בדלת ארון הבגדים. מחבר הפרק שלפנינו מאוהב במקדש ומבקש שלא להחמיץ פרט אחד מפרטיו.

הנה למשל בית אחד משיר האהבה הזה (פס' כג-כח), המתאר את הכרובים – דמויות פורשות כנפיים, ככל הנראה אנושיות, המוצבות בדביר על ארון ברית ה':

וַיַּעַשׂ בַּדְּבִיר שְׁנֵי כְרוּבִים עֲצֵי שָׁמֶן
עֶשֶׂר אַמּוֹת קוֹמָתו
וְחָמֵשׁ אַמּוֹת כְּנַף הַכְּרוּב הָאֶחָת
וְחָמֵשׁ אַמּוֹת כְּנַף הַכְּרוּב הַשֵּׁנִית
עֶשֶׂר אַמּוֹת מִקְצוֹת כְּנָפָיו וְעַד קְצוֹת כְּנָפָיו
וְעֶשֶׂר בָּאַמָּה הַכְּרוּב הַשֵּׁנִי
מִדָּה אַחַת וְקֶצֶב אֶחָד לִשְׁנֵי הַכְּרֻבִים
קוֹמַת הַכְּרוּב הָאֶחָד עֶשֶׂר בָּאַמָּה
וְכֵן הַכְּרוּב הַשֵּׁנִי
וַיִּתֵּן אֶת הַכְּרוּבִים בְּתוֹךְ הַבַּיִת הַפְּנִימִי
וַיִּפְרְשׂוּ אֶת כַּנְפֵי הַכְּרֻבִים
וַתִּגַּע כְּנַף הָאֶחָד בַּקִּיר
וּכְנַף הַכְּרוּב הַשֵּׁנִי נֹגַעַת בַּקִּיר הַשֵּׁנִי
וְכַנְפֵיהֶם אֶל תּוֹךְ הַבַּיִת
נֹגְעֹת כָּנָף אֶל כָּנָף
וַיְצַף אֶת הַכְּרוּבִים זָהָב.

שני הכרובים זהים: "מִדָּה אַחַת וְקֶצֶב אֶחָד לִשְׁנֵי הַכְּרֻבִים", ואף על פי כן הכתוב מפרט את מידותיו של זה ואת מידותיו של זה. הוא אף מחשב עבורנו את מוטת הכנפיים של כל אחד מהם: "עֶשֶׂר אַמּוֹת מִקְצוֹת כְּנָפָיו וְעַד קְצוֹת כְּנָפָיו", אף שכבר הודיע לנו את אורכה של כל כנף בנפרד.

לאחר עשייתם הם ניתנים "בְּתוֹךְ הַבַּיִת הַפְּנִימִי" – ואז נפרשות כנפיהם. הם עומדים זה לצד זה (בניגוד לכרובי המשכן לפי שמות כה, כ: "וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו"), ויחד ממלאים את כל רוחב החלל – כל אחד מהם נוגע בכנפו האחת בקיר הסמוך אליו. ברגע השיא של השיר הם נוגעים זה בזה: "וְכַנְפֵיהֶם אֶל תּוֹךְ הַבַּיִת / נֹגְעֹת כָּנָף אֶל כָּנָף". ושורת הסיום, המתארת את הציפוי המוזהב של כרובי העץ, כמו מצפה ומכסה גם את השיר: "וַיְצַף אֶת הַכְּרוּבִים זָהָב".

*

פורסם באתר 929

פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.