"כולנו" נגד החרדים

כצפוי, האירועים המצערים בדרום הארץ הסיטו את תשומת הלב של רבים מן המחאה החברתית אל האיומים הביטחוניים, ואפשר שגם אלמלא היו מתרחשים, הזמן שעבר מאז תחילת המחאה נותן את אותותיו. נוסיף לזה את התנהלותם התמוהה של חלק מהנחשבים למנהיגי המחאה, ונבין מדוע בהפגנות אמש השתתפו מעטים יחסית. אך אל דאגה. מערכת ynet נזכרה בטריק הישן, המעורר כל לב יהודי חם, וגם כמה לבבות ערביים כמסתבר: הסתה נגד חרדים.

"אל תביאו לפה חרדים", "לא להביא את החרדים אלינו", זעקו העשוקים, כלומר זעקנו, אנחנו, יחד, יהודים וערבים, כולם!

image

החרדים הם הקבוצה השנואה ביותר במדינה, והם אינם נהנים ממנגנוני הגנה שיש לקבוצות האחרות. המתנחלים – הם ככלות הכל בורגנים טובים, שמשרתים בצבא ומשלמים מסים, ויש להם אפילו כמה נציגים בתקשורת; והערבים – אמנם שנואים ביותר, אבל חל איסור לתת לשנאה זו ביטוי פומבי בכלי התקשורת המרכזיים (ע"ע "צעירים"), בתרבות הפופולרית ובאקדמיה. לאן נוליך את השנאה? החרדים הם פתרוננו. החרדים הם אסוננו.

בשבוע האחרון חשפה שלי יחימוביץ את שנאת המתנחלים העזה של הקבוצה החברתית הנחשבת להנהגת השמאל. הנה סקופ לשלושת קוראי הבלוג: יחימוביץ גם איננה שונאת חרדים. היא אמנם מאמינה שיש לעודד אותם לצאת לעבודה ולהכריח אותם ללמד מקצועות ליבה, אך עם זאת היא מעריכה את אורח החיים האידיאולוגי שלהם, ועל כל פנים – לא שונאת אותם. כך שמעתי מפיה ממש, לא על ידי מלאך ולא על ידי מסך. שנאת החרדים היא תופעה חמורה הרבה יותר בעצמתה משנאת המתנחלים, וגם רחבה הרבה יותר בהיקפה. אם השבוע התמודדה יחימוביץ עם דובריו הרהוטים של השמאל הפוסט-ציוני, הרי ששונאי החרדים הם קהל גדול ומגוון לאין ערוך. בהשוואה ובהכללה, לא מדובר בשלושה מנדטים של מרצ, אלא בשלושים מנדטים של קדימה; לא במאמרי הדעות של "הארץ" אלא בכותרות ובטוקבקים (שאין הבדל מהותי ביניהם) של ynet.

כמו המתנחלים, וכמו הערבים שכלפיהם אסור בכלל להפנות את ההאשמה הזו, גם החרדים אינם הסיבה למצב הכלכלי שישראל יצרה לעצמה (ולא חלילה "נקלעה" אליו). הם אמנם אינם משרתים בצבא (וגם הערבים, אגב), וזה דבר חמור מבחינה מוסרית ודתית, והתנהלותם כקהילה בעייתית בתחומים רבים. אבל אין לזה שום קשר להנחה במס החברות, לחוק ההסדרים, להפרטה האגרסיבית של כל המערכות הציבוריות ולשאר הביטויים של האידיאולוגיה הקפיטליסטית. כל אלה יימשכו באין מפריע גם אם יתגשם חלומו של "הישראלי", והחרדים כולם ייעלמו באישון ליל.

יתרה מזאת. החרדים, כפרטים, סובלים בדיוק כמו כולם, אם לא יותר, מהמצב הזה ובייחוד ממצוקת הדיור. ההתעלמות ממצוקתו של זוג צעיר או ממצוקתה של משפחה, בטענה ש"הם בחרו בזה" (כלומר: מנהיגי הציבור שהם משתייכים אליו בחרו בזה לפני עשרות שנים), היא אנטי-הומניסטית, ובצדק לא הייתה מתקבלת במקרה הערבי. ובכל פעם שמדובר במצוקת הדיור של הציבור החרדי אנו נתקלים בשלוש תגובות, האחת גרועה מחברתה:

  1. "שיפסיקו ללדת ילדים" [אופציונלי: מסריחים / על חשבוננו];
  2. "למה הם מסתובבים לי בחצר ומשתלטים לי על השכונה? שיבנו להם עיר לחרדים ולא יתקרבו לפה".
  3. "למה בונים להם עיר לחרדים ולא בונים עיר לחילונים? שינסו לקנות דירה בעיר כמו כולם" [סותר את משפט 2 אך בכל זאת עשוי להישמע מפי אדם אחד בשיחה אחת]

הבחירה להפנות את המחאה נגד החרדים, במקום לנסות לצרף אותם אליה – מן הסתם איננה בחירתה הרשמית של "המחאה" אלא של גורמים מסוימים בתוכה, בעידוד התקשורת. זוהי בחירה צפויה, ובכל זאת מצערת.

פורסם בקטגוריה מה בוער, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא "כולנו" נגד החרדים

  1. מאת רוני‏:

    שלום אריאל

    כרגיל אני קוראת ונהנית.
    הנה עוד משהו שאני נהנית לקרוא:

    http://nataliemessika.wordpress.com/2011/08/25/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%90-%D7%97%D7%93-%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%99%D7%99%D7%9D/

    מה אתה אומר?

  2. מאת אוריש‏:

    אריאל, תודה.
    אני שמח שאתה מדגיש שהשנאה לחרדים קיימת בצורה חזקה בקדימה. לדעתי היא קיימת בצורה דומה גם בליכוד.
    הסיבה לדעתי היא שהשיח הציבורי מחפש אשמים ושעירים לעזאזאל. ערבים, מתנחלים וחרדים מופיעים כאשמים בכל חוליי החברה.
    זאת תרבות של הפצת שנאה שמקובלת כאן. השנאה הזאת משרתת אנשים ואינטרסים מסוימים.
    במאבק הגז הנסיון למנף את השנאה לשמאלנים וערבים כדי להרוויח כמה גרושים (תזכורת: קמפיין תשובה שתמלוגי הגז זה קמפיין של הקרן החדשה שרוצה שהכסף יגיע הערבים).
    אחת התקוות הגדולות שלי מהמאבק הנוכחי הוא שיפתחו לאנשים העיניים ויראו עד כמה שהשנאה הזאת הורסת לנו את החיים.
    במקרה, אני חושב שהכותרת שבחרת לא קשורה לענין זה. המאבק בוואדי ערה כנגד בנית העיר החרדית בחריש לא נובעת משנאת חרדים. המחאה היא נגד כך שבונים על חשבון הציבור הכולל עיר רק לאוכלוסיה החרדית על שטחים שמתגוררים בהם אוכלוסיות אחרות.
    כדאי לקרוא עוד על המאבק באתר שלהם http://saveharish.co.il/

סגור לתגובות.