שמות כו: זהירות! מקום קדוש

בפרק כה הוצג הריהוט שיוצב בבית האלוהים: הארון, השולחן והמנורה. פרק כו עובר לתיאור המבנה שבו יוצבו כל הכלים הללו. המשכן ייבנה על פי המצגת הוויזואלית שהוקרנה למשה על הר סיני: "וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ אֲשֶׁר הָרְאֵיתָ [פועל סביל, כלומר: הראיתי לך] בָּהָר" (כו, ל).

לאחר שיוקם המשכן ואלוהים יתחיל לשכון בו, זה יהיה המקום הקדוש ביותר. יש קשר הדוק בין קדושה לסכנה. הסכנה נובעת מכך שהמשכן רווי בנוכחות אלוהית, כמסופר בהמשך: "וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן" (מ, לד). תנועה לא נכונה בתוך המתחם הקדוש עלולה להסתיים באסון. אסון מסוג זה התרחש כאשר נדב ואביהוא הקריבו "אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם" (ויקרא י, א), ומתו מיד. ארבע פעמים מזהירה התורה: "וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת" (במדבר א, נא ועוד).

אחת הדרכים להתמודד עם הסכנה היא הבדלה: הבדלה בין המורשים להיכנס לאלה שאינם מורשים, הבדלה בין זמנים מותרים לאסורים, וגם הבדלה מרחבית – בין קודש לחול, ובין קודש לקודש הקודשים. לכן חלק גדול מהפרק שלנו, שמות כו, מוקדש למחיצות מסוגים שונים. למשל: "וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים" (פסוק לג).

גם כיום מקום המקדש הוא אתר קדוש, מסוכן ומובחן. גם כיום ההבחנות בין המורשים למי שאינם מורשים, בין זמנים מותרים ואסורים ובין אזורים שונים בתוך המתחם הקדוש, הן נושא למחלוקות דתיות ופוליטיות. גם כיום תנועה לא נכונה עלולה להסתיים באסון. כדאי לזכור את כל זה כאשר נדמה שפרשיות המשכן אינן רלוונטיות לזמננו.

*

פורסם באתר 929

פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.