Recent Comments
ארכיון חודשי: פברואר 2016
שחיתות פוליטית בסיפור כרם נבות: שיחה עם קרן נויבך, קרני אלדד ואריאל סרי-לוי
על שחיתות פוליטית בסיפור כרם נבות – קרן נויבך משוחחת עם קרני אלדד ועמי, בתוכנית "סדר יום", רשת ב', 25 בפברואר 2016, במסגרת מיזם 929.
פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך, הרצאות
סגור לתגובות על שחיתות פוליטית בסיפור כרם נבות: שיחה עם קרן נויבך, קרני אלדד ואריאל סרי-לוי
פרשת כי תשא: לראות את אלוהים ללא תיווך
רבים מאמינים באלוהים אך מעטים יודעים אותו. הרמב"ם, בפרק החמישי בהקדמתו למסכת אבות, קבע שידיעת אלוהים היא התכלית הראויה לחיים האנושיים: "עליו לשים לנגד עיניו מטרה אחת והיא להשיג את אלוהים יתגדל ויתקדש כפי יכולת האדם, כלומר, לדעת אותו" (בתרגום … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, אנתרופומורפיזם, מידותיו של אלוהים, משה, נבואה, נקרת הצור, ראיית האל, רמב"ם, שמונה פרקים
סגור לתגובות על פרשת כי תשא: לראות את אלוהים ללא תיווך
בנט, שפיר והולדת העם היהודי
היום בשיעור מחשבת ישראל ראינו איך הנושא שאנחנו לומדים השנה, "מעגלי שייכות", קשור בקשר הדוק לפוליטיקה היום – היום ממש, כמה שעות לפני השיעור. ניתחנו את הסטטוסים של השר בנט וחברת הכנסת שפיר ואת האופן שבו כל אחד מהם מתאר … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, מה בוער
עם התגים ארץ ישראל, הר סיני, זהות יהודית, יהדות כתרבות, ירושלים, מעגלי שייכות, נפתלי בנט, סתיו שפיר, רמב"ם
סגור לתגובות על בנט, שפיר והולדת העם היהודי
מלכים א כא: שתי תובנות על שחיתות פוליטית
הסיפור המופתי על כרם נבות הוא דין וחשבון מעמיק ואף מטריד על דרכי הפעולה של שחיתות פוליטית באשר היא. רבות יש לדרוש בו, ונסתפק בשתי תובנות קצרות. ראשית, המנהיג המושחת אינו מסוגל לשמוע "לא", שכן את הכל הוא רואה כשלו. … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך
עם התגים אחאב, איזבל, אליהו הנביא, כרם נבות, מלוכה, ספר מלכים, שחיתות
סגור לתגובות על מלכים א כא: שתי תובנות על שחיתות פוליטית
פרשת תצווה: אופנת קודש
מהי קדושה? אפשר להגדיר אותה כהכרה בדברים מסוימים כייחודיים, נעלים ושונים מכל יתר הדברים. במקרא, כפי שמסביר מורי ברוך שורץ בספרו "תורת הקדושה", הדבר הקדוש "מובדל, מופרש ומוקצה לייעוד מסוים", ועל פי רוב בזיקה לאלוהים: הוא חשוב לאלוהים, קשור אליו … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אהרן הכהן, אלוהים, אליטה, בגדי הכהונה, המקור הכוהני, מקדש, קדושה
סגור לתגובות על פרשת תצווה: אופנת קודש
מלכים א טז: רשועים ארורים
בהיסטוריוגרפיה של ספר מלכים, שעורכיה היו בני ממלכת יהודה, מלכי ישראל היו כולם רשעים ארורים. אולם גם לרשעים יש דרגות. העבודה הזרה, שהיא החטא המרכזי של ממלכת ישראל לדורותיה לפי ספר מלכים, מתחלקת לשני סוגים. הסוג הראשון קרוי על שם … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך
עם התגים אחאב, אליהו הנביא, דוד המלך, ירבעם, ספר מלכים, עבודה זרה
סגור לתגובות על מלכים א טז: רשועים ארורים
פרשת תרומה: לשם מה נועד המקדש
מזה אלפיים שנה כמעט היהדות היא דת ללא מקדש. אולם הדת הישראלית הקדומה, כמו יתר הדתות הקדומות וכמו חלק מהדתות גם כיום, כללה עבודה מקדשית אינטנסיבית ומסועפת. כשם שפרשיות הבריאה מתארות את נקודת הראשית של העולם, את מקורו ואת תכליתו, … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, המקור הכוהני, ישעיהו ליבוביץ, מקדש
סגור לתגובות על פרשת תרומה: לשם מה נועד המקדש
מלכים א יב: השד השבטי יוצא מהבקבוק
פרק יב מתאר את השתלשלות העניינים שהובילה להתפלגות שבטי ישראל מן הממלכה המאוחדת ופירוקה של הממלכה לשתיים, ישראל ויהודה. לכאורה מה שהוביל לכך הוא עקשנותו של המלך רחבעם: מנהיג שבטי ישראל, ירבעם, ביקש מהמלך החדש להקל במסים, וכיוון שנענה בשלילה … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך
עם התגים יהודה, ירבעם, לאומיות, מסים, ספר מלכים, פילוג הממלכה, צדק חברתי, רחבעם
סגור לתגובות על מלכים א יב: השד השבטי יוצא מהבקבוק
מלכים א יא: התבדלות גנטית, התבדלות תרבותית
מה היה חטאו של שלמה? לכאורה זה ברור: "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת" (פס' א). אולם הבעיה אינה בנישואים אלא בתוצאתם: "נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם ה' אֱלֹהָיו" (פס' ד). הפרק אמנם … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה 929 - פרקי תנ"ך
עם התגים התבוללות, נשים נוכריות, ספר מלכים, עזרא, שלמה המלך
סגור לתגובות על מלכים א יא: התבדלות גנטית, התבדלות תרבותית
פרשת משפטים: מוסר, דת והבלעדיות שדורש אלוהים
אחד מהחוקים הרבים בפרשת "משפטים" עוסק בהלוואה – "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך" (שמות כב, כד) – והוא כולל שני איסורים. ראשית, אסור למלווה לדרוש מן הלווה ריבית על ההלוואה: "לא תהיה לו כנושה, לא תשימון עליו … להמשיך לקרוא
פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, הארץ
עם התגים אלוהים, דת ומוסר, הלוואות, יהדות כתרבות, נבואה, צדק חברתי
סגור לתגובות על פרשת משפטים: מוסר, דת והבלעדיות שדורש אלוהים