האם העולם נוצר על ידי אלוהים? (לפרשת בראשית)

האם העולם נוצר על ידי אלוהים? משני סיפורי הבריאה, המופיעים בתחילת התורה, עולה שהתשובה היא: לא בדיוק. הסיפור הראשון (בראשית א, א – ב, ד[א]) פותח אמנם, כידוע, בקביעה "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ". אולם ליתר דיוק, זו אינה קביעה; זו פסוקית זמן, כלומר חלק טפל של המשפט, המתאר את הזמן שבו אירע האירוע שמסופר עליו בחלק העיקרי של המשפט. החלק העיקרי הזה הוא פסוק ג': "ויאמר אלהים יהי אור, ויהי אור". את שלושת הפסוקים הראשונים יש להבין אפוא כך: "בתחילת בריאת השמים והארץ (=כל העולם) על ידי אלוהים, כשהארץ הייתה תוהו ובוהו, והיה חושך על פני תהום, ורוח אלוהים ריחפה על פני המים – אמר אלוהים: יהי אור, ונהיה אור". לפירוש הזה יש הוכחות רבות שלא אפרט כאן (אחדות מהן מופיעות בפירוש רש"י לפסוק א'). ואם הוא נכון, הרי שלפני שאלוהים התחיל את פעולותיו הייתה הארץ קיימת, אך היא הייתה מכוסה מים. ואכן, בימים השני והשלישי מזיז אלוהים את המים: תחילה הוא חוצץ בין המים שלמעלה למים שלמטה כדי לפנות מקום באמצע, ולאחר מכן הוא מנקז את המים שלמטה וכך נגלית היבשה – שהייתה שם תמיד, אלא שהייתה, כאמור, מכוסה במים. הכתוב אינו מפרט מתי יצר אלוהים את המים הללו ואת היבשה שנגלתה תחתיהם, שכן הוא מעולם לא יצר אותם. גם חלק ממעשי הבריאה הבאים מתוארים כנובעים מתוך היסודות הקדומים: הצמחייה יוצאת מתוך היבשה וכך גם הבהמות, ואילו המים "משריצים" את חיות המים. ישנם רק דברים בודדים שאלוהים בורא אותם ממש "יש מאין"; האדם הוא אחד מהם.

סיפור הבריאה השני, המופיע מיד אחר כך, חולק על הסיפור הראשון בפרטים רבים. בין היתר מופיע בו התיאור הידוע, ולפיו האדם לא נברא יש מאין (וכנראה לא בצלם אלוהים), אלא "עפר מן האדמה", ולא "זכר ונקבה" אלא קודם זכר ורק בהמשך נקבה. אך הסיפורים אינם חלוקים ביניהם על ההנחה כי האדמה הזו הייתה קיימת לפני שאלוהים התחיל את פעולותיו. לאחר שהסיפור הראשון מסתיים במשפט "אלה תולדות השמים והארץ בהיבראם" (בלשון הדומה ללשון הפתיחה), מגיע לפתע סיפור בריאה נוסף (וחלוקת הפסוקים שלנו כללה יחד בפסוק ד' את סופו של הסיפור הראשון ואת תחילתו של הסיפור השני). והנה גם סיפור הבריאה השני פותח בפסוקית זמן: "ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים" – כלומר: בזמן שעשה האל את הארץ והשמים – וגם כאן מגיע תיאור המצב הקודם לבריאה: השיחים ועשבי השדה טרם צמחו, ולא היה אדם שיעבוד את האדמה (שכן הייתה! ראו מיד), וגם גשם לא היה, אלא רק אד שעלה מן הארץ ו"השקה את כל פני האדמה" (!). ואז, לפתע, עשה אלוהים את הפעולה הראשונה אי פעם – אלא שהיא לא הייתה הדלקת אור, אלא יצירת האדם (לפי הסיפור הראשון, כזכור, יצירת האדם הייתה דווקא הפעולה האחרונה ולא הראשונה).

אפשר להניח שסיפורי הבריאה הפותחים את התורה אינם רואים פחיתות כבוד בקביעה שאלוהים לא ממש יצר יש מאין את כל מה שקיים, אלא בעיקר הזיז וסידר והצמיח דבר מתוך דבר; ועם זאת, אפשר גם להבין את ההשקפות המאוחרות יותר שהזדעזעו מהאפשרות הזו. מדוע? מהו ההבדל בין אלוהים המנסה להתערב ביקום שכבר היה קיים, לבין אלוהים שהכל נהיה בדברו "ממש"? נראה שהעניין נעוץ במידת השליטה של אלוהים בטבע: גישת "יש מאין" גורסת כי הטבע כולו הוא יציר כפיו של אלוהים וממילא יש לאלוהים שליטה מוחלטת בו. הגישות המקראיות, לעומת זאת, אינן טוענות באופן מלא שאלוהים הוא "כל יכול".

ואם אפילו הוא יתברך לא יצר את יצירת המופת שלו "יש מאין", אלא נאלץ להתמודד, כביכול, עם מציאות מסוימת, שהייתה קיימת ועומדת לפני שהחליט לפעול את פעולתו – אנו, הקטנים, על אחת כמה וכמה.

פורסם בקטגוריה דברי תורה והגיגים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא האם העולם נוצר על ידי אלוהים? (לפרשת בראשית)

  1. מאמר מעניין מאד. מומלץ אצלי
    אסתי

  2. מאת matan‏:

    ומה עם סיפור הבריאה ה-3. גם הוא קיים, קצת אח"כ.

סגור לתגובות.